- دوشنبه، 25 ارديبهشت 1402
تعادل در عکاسی
تعادل یا بالانس در عکاسی یعنی تصویری که دارای مناطق موضوعی اصلی و فرعی است ،در کل ترکیب بندی متعادل به نظربرسد.
به عبارت دیگر، چیدمان مناطق موضوع اصلی با سایرعناصر به گونه ایی باشد که مخاطب یک هماهنگی و وزن بصری را مشاهده کند و توجه مخاطب به طور مساوی جلب شود .
این هماهنگی با جابجایی کادر و کنار هم قرار دادن سوژه ها در تصویربه دست می آید.
وقتی صحبت از تعادل به میان می آید، عکاسی بسیار سخت است. حتی زیباترین سوژه و بالاترین کیفیت تصویر نیز نمی تواند ترکیب نامتعادل را پنهان کند. و این اشتباه فقط برای چشم یک متخصص منتقد قابل مشاهده نیست ، بلکه برای هر کسی که به عکس شما نگاه می کند قابل تشخیص است، حتی اگر همه متوجه نداشتن تعادل در عکس نباشند ،تصویر برای بیننده آزاردهنده و ناخوشایند می شود.
بدون تعادل، عکاسی بی پروا، بی نظم و غیرقابل پیش بینی است. توجه بیننده به تأثیرگذارترین عنصر معطوف می شود و در آنجا باقی می ماند. عدم تعادل تمرکز را از روایت یا داستان تصویر دور میکند و پیامی را که در نظر داشتید منتقل نمیکند
انواع تعادل در عکاسی:
شما می توانید ازتکنیک های ترکیب بندی که در ادامه ذکر می شوند برای ایجاد یک عکس متعادل استفاده کنید.
تعادل متقارن:
تعادل متقارن که به عنوان تعادل رسمی نیز شناخته می شود رایج ترین روش برای عکاسی از یک تصویر است. به هر حال، طبیعی است که افراد سوژه های اصلی خود را در مرکز تصویر قرار دهند. عکاسان حرفه ای اغلب به عکاسان جدید توصیه می کنند که از عکس برداری از سوژه های خود در جلو و مرکزتصویر خودداری کنند و رویکرد خارج از مرکز را ترجیح دهند.
اما در مورد عکس پایین،همانطور که مشاهده میشود، یک ترکیب متقارن متعادل به گونه ایی عمل می کند که به سوژه اصلی تا حد زیادی تأکید بصری و جذابیت بدهد.
در عکسهای متقارن، وزن هر دو طرف قاب برابر است. هر طرف ممکن است آینه ایی برای طرف مقابل باشد .
در تصویر بالا که کلیسای سنت چارلز در وین است ، کلیسا و تصویرمنعکس شده آن بر روی حوض در مرکز قرار گرفته اند تا از طریق بازتاب تصویری متقارن ایجاد کنند.
در همین حال، عکس فرفره زیر، ترکیب متعادل را با خطوط و حاشیه اطراف آن ایجاد کرده است ،که چشم بیننده را به وسط میبرد وبه جذابیت بصری میافزاید.
تعادل نامتقارن:
تعادل نامتقارن که با نام تعادل غیررسمی نیز شناخته می شود کابردی ترین تکنیک ترکیب بندی است. از آنجایی که نیاز به قرار دادن عمدی سوژه در خارج از مرکز دارد، دستیابی به آن دشوارتر است اما با تمرین روزانه آسان تر می شود.
با کمک قانون یک سوم میتوانید عدم تقارن را در عکس ها استفاده کنید. این تکنیک نشان میدهد که بهترین ترین مکان برای نقطه کانونی یک تصویر، یک سوم از لبههای کادر و یک سوم پایینتر از بالای تصویر یا برعکس آن است.
یک روش برای استفاده از عدم تقارن در ایجاد تعادل یک ترکیب عکاسی این است که سوژه اصلی خود را با سوژه دیگری که اهمیت کمتری دارد که می تواند از نظر اندازه، رنگ یا ظاهر کلی با سوژه اصلی در تضاد است ، متعادل کنید.
به عنوان مثال تصویر پنجره و دوچرخه بالا را در نظر بگیرید. سوژه ها نه تنها خارج از مرکز در لبه های چپ و راست کادر قرار دارند، بلکه با اندازه های متفاوت یکدیگر را تکمیل می کنند. بنابراین هم در اندازه و هم در محل قرارگیری سوژه تعادل دارند.
در عکس منظره زیر، افق و غروب خورشید در امتداد خطوط مشاهده شده توسط قانون یک سوم قرار دارند. نواحی روشنتر آسمان و آب با ناحیه تیرهتر سنگها در پیشزمینه باعث تعادل عکس میشوند و میتوان گفت هر طرف قاب طرف مقابل را متعادل می کند.
تعادل رنگ:
یکی دیگر از راه های جالب برای ایجاد تعادل نامتقارن استفاده از رنگ ها است.
همانطور که میتوانید تصور کنید، یک عکس با رنگهای بسیار پر جنب و جوش، مانند قرمز و نارنجی، ممکن است تصویرنهایی را بسیار جذاب کند. شما می توانید با متعادل کردن یک ناحیه کوچک از رنگ های زنده یا پُررنگ با یک منطقه بزرگتر از رنگ های خنثی یا بیشتر پاستلی به تعادل رنگ دست پیدا کنید و بالعکس.
به عنوان مثال در تصویر بالا، دانههای چرتکه رنگین کمانی اگر به جای یک سطح سفید و ساده روی یک سطح رنگی قرار میگرفتند، برای چشمها خیلی سنگین میشدند. رنگ بیش از حد می تواند یک ترکیب نامتعادل ایجاد کند.
هر دو تصویر زیر خارج از مرکز قرار گرفته اند و با سوژه دوم تعادل ندارند. بلکه با استفاده از رنگهای خنثی در اطراف خود تعادل ایجاد کرده اند.
تعادل تونال:
این نوع تعادل نامتقارن در تصاویر تک رنگ یا سیاه و سفید که در آن تن های مختلف به راحتی قابل تشخیص هستند استفاده میشود.
در این حالت، تعادل تونال بر حسب کنتراست بین نواحی روشنتر و تیرهتر در یک تصویر ظاهر میشود.
همانطور که در تصاویر زیر مشاهده می کنید جایی که پیشزمینه تیرهتر است و با پسزمینههای روشنتر هماهنگ است و بلعکس که سبب شده عکس دارای تعادل باشد.و این واقعیت که سوژه های پیش زمینه نیز قانون یک سوم را رعایت می کنند، جذابیت بصری بیشتری به تصاویر می بخشد.
تعادل مفهومی:
تعادل مفهومی نوع فلسفی تر تعادل نامتقارن است که در آن دو موضوع مکمل یکدیگر هستند و فراتر از اندازه، شکل و فرم متفاوت هستند. در بسیاری از موارد، تعادل مفهومی در تصویری به دست می آید که در آن دو بافت یا معنی متضاد در پشت موضوعات آن وجود دارد. با این حال، واضح است که به تصویر کشیدن یک عکس متعادل از نظر مفهومی دشوارتر است .
برای مثال در عکس بالا، دو سوژه (یک ساختمان قدیمی و یک ساختمان شیشه ای مرتفع) در سمت چپ و راست قاب قرار دارند. علاوه بر تعادل نامتقارن، رنگ و تونال، تعادل مفهومی نیز برقرار است زیرا ساختمانها اثر مدرنیزاسیون و صنعتی شدن را به نمایش میگذارند. درعکس زیر دو نوع آسیاب بادی زیر هم همین تعادل را دارد.
چگونه یک عکس متعادل ثبت کنیم؟
گرفتن یک عکس متعادل نیاز به استراتژی خاصی در هنگام نگاه کردن به صحنه قبل از شما دارد. اولین چیزهایی که متوجه می شوید چیست؟ سعی کنید با قرار دادن آنها به صورت استراتژیک در کادر، آن سوژه ها را به عنوان نقاط کانونی تصویر برجسته کنید. ما قانون یک سوم و تعادل متقارن را مورد بحث قرار داده ایم. سعی کنید فضای منفی یا فضای خالی اطراف سوژه را آزمایش کنید تا تاثیر بیشتری به تصویر بدهید.
چند عکس آزمایشی بگیرید به صحنه و تصاویری که گرفته اید نگاه کنید. آیا این یک ترکیب متعادل است یا نامتعادل؟ آیا به نظر می رسد که دو طرف تصویر برای چشم بیننده یکسان هستند؟
هر یک از تکنیک هایی که در مورد آن صحبت کردیم را تمرین کنید. همانطور که شما شروع به آشنایی بیشتر با انواع مختلف تعادل بصری می کنید، تصاویر شما بهبود می یابند و از نظر بصری دلپذیرتر می شوند